Stram Public Service

 

En meningsmåling, som Megafon har foretaget blandt 1.593 danskere for TV 2/Nyhederne, viste, at langt de fleste mener, at det er en dårlig eller meget dårlig idé at kræve mere licens for at hjælpe DR ud af det økonomiske rod, institutionen er havnet i. Det er heller ikke nødvendigt. Teknologien er løbet fra den gamle definition af public service. Og det ved seerne og lytterne naturligvis. 40 pct. af de adspurgte påpeger således, at DR kunne få flere penge i kassen ved at skære i den klassiske musik og sporten. 25 pct. mener, at der godt kan undværes noget underholdning.

Når seerne og lytterne har ret heri, er det naturligvis, fordi vi får masser af musik, sport og underholdning fra de private kanaler og på internettet. Siden kulturminister H.P. Clausen (K) brød DR’s monopol og fik etableret TV 2, har udviklingen taget fart. Men som i de fleste andre historiske sammenhænge var det det frie marked og ikke politikerne, der betød mest for udviklingen.

Opfindelsen af parabolantennen er uden tvivl den mest afgørende forudsætning for forløbet, der nu overflødiggør, at lige netop musik, sport og underholdning er en del af DR’s programflade. Derfor er der brug for en ny og mere målrettet definition af public service. Public service bør handle om at levere det væsentlige kulturelle, debatskabende eller nyhedsstof, som private stationer forsømmer. Helt på linje med den måde, DR 2 fungerer på i dag.

DR har selv taget bestik af udviklingen, og det klæder DR ikke at bede om flere penge, men tage ansvar for sit virke. Programdirektør Lars Vesterløkke sagde således til nyhedstjenesten MediaWatch, at DR i dag leverede programmer, som de skulle sende, og programmer, som de valgte at sende for at sikre DR gode seertal. »Sidstnævnte programtyper vil være dem, vi kan finde på at fravælge. Jeg tror, det i praksis betyder, at man vil opleve DR som lidt mindre fokuseret på at holde et givent shareniveau – og til dels en høj dækning«.

Det er absolut et skridt i den rigtige retning, fordi DR selvfølgelig ikke skal fokusere på seertal. DR skal ikke konkurrere med private udbydere for licenspengene. Det gælder naturligvis ikke kun radio og tv, men også internettet, som er blevet en del af public service-begrebet, men som reelt ikke behøvede være det. Udbuddet på internettet er så omfangsrigt, at internettet allerede i dag sikrer befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat. Det behøver vi ikke DR til at sikre. Markedet har allerede taget hånd om den udfordring – helt af sig selv.

Et strammere public service-begreb er vejen frem både i den nuværende økonomiske krise og fremover. Når der er taget hånd om krisen, og den stramme definition har vendt DR’s underskud til et overskud, fordi man har skåret den lette underholdning væk, som vi allerede får fra det private, kan man så gå videre. Det naturlige skridt er at bruge de overskydende licenskroner til at sætte licensen ned eller at opbygge en licensfond, hvor alle kan søge midler til at lave god public service.

 

Af Kasper Elbjørn Senest opdaterede: 5 March 2009, 17:14

Kommentarer

Endnu ingen kommentarer
Kommentér

Comment form is Gravatar and coComment enabled.